Ljudski organizam je savršeno dizajnirana cjelina. To savršenstvo se ogleda u preciznom balansu svih faktora u vezi sa njim. Tijelo uvijek teži tom balansu, koji se zove homeostaza.

Svakodnevni život utiče na organizam iz različitih izvora, pokušavajući da ga izbaci iz ravnoteže međutim, u svojoj savršenosti, organizam ima način da se vrati u balans, bez obzira šta djeluje na njega. Dakle, za svaki disbalans koji se desi tijelu, tijelo nađe način da kontrira i vrati u ravnotežu. Proces vraćanja tijela u balans se zove adaptacija.

Zašto je bitna adaptacija?

adaptationPrvenstveno u slučaju da ne postoji sistem adaptacije, mi bi davno izumrli. Čovjek koji se ne može adaptirati na stres, ne može ni preživjeti. Kada kažemo stres, ne mislimo samo na psihološki stres, već i na sve vrste fizičkog stresa. Adaptacija može biti iskorištena u pozitivnom, ili nas može zadesiti u negativnom smislu. U negativnom smislu je primjer kada imamo neki poremećaj u organizmu, a za koji nismo svjesni, tijelo se adaptira na taj poremećaj, poremećivanjem nečega drugog da bi izbalansiralo prethodni problem. Veoma često se kod ljudi očituje upravo taj drugi problem, gdje nastupa (u najgorem slučaju) intervencija medicine, koja tretira problem br 2. Ovo se može usko povezati sa simptomatskim liječenjem jednog problema, dok onaj drugi koji je sve to započeo i dalje ostaje i pravi probleme. Klasičan primjer bi bio to kada imate visok holesterol i liječite ga lijekovima za smanjenje holesterola, a ustvari razlog zbog čega je povišen i dalje je tu, a sami lijekovi prave druge probleme i to je simptomatski pristup.

Kako može adaptacija biti pozitivna?

Čitav sistem sporta, tjelesnog napretka, rehabilitacije i prevencije povreda se zasniva na pozitivnoj adaptaciji. Bez pametnog korištenja adaptacije, ne bi bilo nijednog sportskog, niti rekreativnog rezultata. Sve tjelesne promjene su rezultat adaptacije, ako ste postali jači, slabiji, mišićaviji, brži, agilniji, mršaviji, deblji, pokretniji, sve je to zato, jer se Vaš organizam na nešto adaptirao. Može se adaptirati na trening, na ishranu, na nedostatak kretanja, lošu i neredovnu ishranu, svaka adaptacija ima razlog. Upravo je bitno razumijeti razloge i načine adaptacije da bi potigli željeni cilj, sve ostalo je traženje igle u trnju. Upravo to što sam rekao, ako ne znate kako doći do igle i kojim putem, ubost ćete se na trn mnogo puta, a često nikad i ne naći iglu.

U par narednih članaka o adaptaciji, pričaćemo o specifičnim adaptacijama na specifične stresove i metode te o tome kako ih bolje razumijeti i aplicirati.

 

BTC Džemo

Podijeli ako ti se sviđa